Kauhavan Nuorisoseuran historiaa

HISTORIAA: Kauhavan Nuorisoyhtiö, Suomen ensimmäinen nuorisoseura, perustettiin Kauhavalla juhannuspäivänä 1881. Kauhavan Nuorisoseuran perustava kokous pidettiin 27.12.1890 ja samalla päätettiin liittyä jäseneksi Etelä-Pohjanmaan nuorisoseuraan. Ensimmäinen toimitalo rakennettiin Kosolanmäen syrjään, nykyisen Kosolan koulun paikalle ja sille annettiin nimeksi Toivola. Ensimmäiset iltamat pidettiin siellä talon valmistuttua marraskuussa 1891. Uusi komea toimitalo rakennettiin Kauhavan Pukkilaan, samaan paikkaan nykyisen talon kanssa ja se valmistui 1901. Taloa laajennettiin 1931. Taloa alettiin yleisesti kutsua Seurahuoneeksi. Talo tuhoutui tulipalossa 27. heinäkuuta 1947. Nuorisoseuran palon jälkeen sen tilalle rakennettiin tilapäinen tanssi- ja kokoontumispaikka, Rauniohovi. Siinä toimittiin vuoteen 1955 asti, jolloin nykyinen toimitalo valmistui. Tämän uuden nuorisoseurantalon vihkiäisjuhla vietettiin 25.3.1955.